Na vlně motivačních knih...

V poslední době, jak také napovídá jeden z předchozích článků, jsem se zaměřila na knihy, které dávají návod, jak být šťastnější (a možná taky zdravější). Prostě jsem v nějaké životním milníku :-) Bylo by krásné otevřít knihu a najít přesný návod a ten bez problémů aplikovat, jenže tak to nefunguje.



Je to jako s hubnutím. Ať cvičíte, jak chcete, klíčová je hlava. Stejně tak, pokud chceme být šťastní, nejde hledat štěstí někde okolo, ale musíme začít sami v sobě. Hlava je základ úspěchu. K tomu jsem vlastně došla už dávno. Jenže ono se to hezky řekne, převést všechny ty načtené knížky do praxe je už něco úplně jiného.

Pročetla jsem zatím pár knih a každá mi dala něco trochu jiného. Pokud vás tohle téma také zajímá, čtěte dál.  Nutno taky říci, že i když se člověk snaží aplikovat určité návody a mantry z knih, i tak se to běh na dlouho trať... no jako s tím hubnutím :-)



Testy každodenního štěstí
Tak touhle knížkou jsem začala. Protože než začnu pracovat sama na sobě, chtěla jsem si také pomocí nějakých testů vyzkoušet, co o mně říká "věda". Z knížky jsem byla ale hodně zklamaná. Z testů mi většinou vyšel shodný počet odpovědí k jednotlivým písmenům. Snad jen u jednoho či dvou jsem dokázala určit nějaký výsledek. U ostatních ne. Buď jsem teda divná já (což není vyloučeno :-D) nebo ty testy nejsou dobře sestavené. Tak či tak, za mě palec dolů.

Buď šťastný
Pravda ke knize jsem přistupovala trochu s despektem, protože jde o starší publikaci. Bála jsem se, že bude zastaralá. O to více mne mile překvapila. Uvedla mne do problematiky pozitivní psychologie. Představila mi koncept negativních vžitých programů a jak je odbourávat. Nepřinesla ale vyložený návod (v tuto dobu čtení jsem ještě bylo hodně naivní a doufala v opravdový návod, jak a co dělat, abych dosáhla osobní harmonie).

Nedostatečný pocit vlastní hodnoty
Tato publikace jakoby navazovala na tu předchozí. Vlastně o tomtéž, ale rozvíjela dané myšlenky do hloubky a myslím, že i lépe popisovala. Určitě mne vedla k mnohem hlubšímu zamyšlení se nad kořeny mých programů.

Jak vybudovat a posílit sebedůvěru
Možná nejde ani tak o sebedůvěru, jako o sebelásku. Všimněte si toho, že spoustu lidí dneska s ní má problém. A můžou za to asi i sociální sítě. Ne asi, ale určitě. Neustále srovnávání se s ostatními nás táhne dolů. Přitom se často srovnáváme s iluzí. Život na sociálních sítích neodráží realitu. Opakujme si to často, třeba to do toho mozku jednou i natlučeme :-)  Mít se rádi takoví jací jsme, o to jde. Tuhle knihu oceňuju proto, že pro ty, kteří ji budou číst pozorně (a poctivěji než já) nabízí asi skutečný návod, jak dosáhnout lepšího já. Pomocí různých cvičení, ale na to já moc nejsem, vím, že bych je po čase přestala dodržovat a aplikovat. I když částečně se snažím zanášet prvky do svého života. V životě jsem si nedokázala připustit, že by třeba něco na mé výchově bylo špatně, ale začala jsem nad tím uvažovat. A dnes nějakých 6 měsíců po dočtení knihy musím říct, že začínám nacházet určité možné spouštěče mých "vzorců". Pravda mnoho z teorie jsem již pozapomněla, ale myslím, že i tak se s tím dá pracovat a zvažovat, co se stalo, jak to změnit a co s tím. Přiznám se, ale že vždy když se ocitnu v situaci, kdy jednám podle svého vzorce, tak si to třeba i uvědomím, ale činí mi nesmírné "potěšení" zareagovat přesně podle vzorce. Je těžké je prolomit... Ale třena jednou se to povede a pak už to všechno půjde snáze. Negativní vidění světa a sebe sama je ale mnohem jednodušší :-D Myslím, že právě v naší zemi je to i jakýsi trend, každý si na všechno stěžuje, ale málokdo vidí pozivita a snaží se vidět pozitivně. Snažím se, ale občas zase prostě sklouznu ke klasice, Jak jsem řekla, je to totiž jednodušší.

Sama sebou
Tahle knížka je úplně jiná. Není odborná. Je to kniha jedné ženy, která vypráví o svém životě, kde se v podstatě řídí radami, které jsem nasála v předchozích knihách. Pravdou je, že se mi moc nelíbila a přišlo mi, že mi nic moc nedala, ale jedno se jí nesmí upřít. Zarámovala teorie do konkrétního příkladu jedné ženy, která je sama se sebou spokojenál, užívá si přítomnost a dělá vše s chutí... i ty nezábavné a obecně nemilované věci jako třeba chození do práce. Ačkoliv mi teda autorka přišla krajně svými názory a postoji a chováním nesympatická, byl to svého času návod. Nejde o  to být někým, někým kým chce společnost, okolí, kdokoliv. Jde o to být sama sebou. A vlastně to je paradoxně to nejtěžší. Najít odvahu být sám sebe. A taky zjistit, co to znamená být sám sebou. V dnešním šíleném světě, kdy na nás tak tlačí společnost je občas to nejtěžší uvědomit si, kdo jsme a co je nám opravdu vlastní. Najít to, zjistit, co nám dělá dobře, je podle mne půlka úspěchu. A tak hledám :-)

Pozitivní psychologií proti depresi
Na téhle publikaci se mi líbila jedna věc. Autorka sama si prošla depresí, stavy, kdy prostě byla na dně a dnes je spokojená a šťastná. Našla své místo ve světě. To, co chce dělat, to co ji naplňuje. To co jí dává smysl žít. Pro každého je to něco jiného, kniha vám dá pár návodů, jakým způsobem se zamýšlet nad tím, co to je pro vás.

Konec prokrastinace
Ačkoliv to není nijak můj záměr, mám trochu pocit, že knihy, které k danému tématu čtu, na sebe vlastně tak trochu navazují. rozvíjí to dál a stále víc a víc mi pomáhají více porozumět sama sobě a svému okolí. I když se vám může zdát, že tahle kniha do výčtu moc nezapadá, vlastně je hodně postavená na tom, co už jsem četla ve všech předchozích. Z téhle knihy jsem si osvojila pár užitečných cvičení a tabulek. A super je, že se dají stáhnout na netu z webových stránek autora. Autor se mimo jiné také odkazuje na koncept flow, což je něco, o čem čtu nyní v další knize. V knize, které je na Business Insider seznamu těch, které byste si měli do třiceti přečíst. Takže jsem zvědavá, jaké další zajímavé věci se dozvím.

Když to shrnu, základ mého dosavadního teoretického vědění je asi takový:

  • máme v sobě negativní vzorce z dětství, které mají určité spouštěče,
  • je možné vytvořit si nové pozitivní vzorce,
  • štěstí není vnější, ale vnitřní jev, nepřijde náhodou,
  • sebeláska je klíčem ke štěstí,
  • být sám sebou je základ úspěchu,
  • člověk by měl hledět na svět optimisticky a hledat pozitivní aspekty na všem.


A co zajímavého na téma sebepoznání, sebelásky, sebevědomí a pozitivní psychologie jste četli vy?

Komentáře

  1. Koukám, že všichni řešíme podobné otázky :) Doporučuji knihu Vrcholy a údolí, kterou jsem přečetla včera na jeden zátah. Mám ji ofocenou...kdyby si ji chtěla, víš, kde mě najdeš :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za komentář a přeji krásný den :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

RECENZE: Jitra v Dženínu

RECENZE: Tegmine

Jarní míza, co ráda čtu a další úvahy